Dersim: Geburtsstätte der alevitischen Legenden

Xızır (Hızır)-Kult und Réya-Xaq-Glaube

In der Forschung zum Alevitentum wurden öfter die angewendeten Begriffe, ohne kulturelle und ethnische Hintergründe zu klären, vermischt. Es werden beispielsweise Aleviten, Kızılbasch (Rotköpfige), Alawiten, Bektaschi, Schiiten, Réya-Xaq-Hızır-Glaube u.a. einfach unter dem Überbegriff Aleviten gesehen.

Dies führte dazu, dass heute in der Forschung die kollektive Identität einer Religionsgemeinschaft geschaffen wurde, die aber die Grundwerte einer Gemeinschaft nicht einheitlich darstellt. Dies öffnete auch Tor und Tür für die Verfälschung der Geschichte und Tradition der Aleviten.

Da der alevitische Glaube seit Jahrhunderten mit systematischer Unterdrückung und Vernichtung konfrontiert war sowie weniger schriftliche Quellen und Texte hinterlassen hat, ist es schwieriger, auf Grund der Quellenforschung diese Glaubensgemeinschaft zu beschreiben. Die starke Zuwanderung aus der Region Dersim führt dazu, dass soziale und gesellschaftliche Komponenten nach und nach verloren gehen, welche die Grundlage des Lebensalltags bestimmen.

Dieses Buch stützt sich viel mehr auf die mündliche Form der Überlieferung der Legenden, Mythen und Rituale im Lebensalltag, die auch heute noch existieren. Dabei gehe ich zum Teil zu meiner Kindheit und Jugendzeit zurück, um meine Erinnerungen kritisch zu bearbeiten und wiederzugeben. Ich möchte es dem Leser leichter machen, zu verstehen, was der ursprüngliche Glaube der Dersimer war und ist.

Hıdır Eren Çelik,

Dersim: Geburtsstätte der alevitischen Legenden, Xızır (Hızır)-Kult und Réya-Xaq-Glaube,

Free Pen Verlag, Bonn 2019, ISBN: 978-3-945177-67-9,

16,- Euro

Coverbilder: İbrahim Çoşkun

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dersim: Alevi efsanelerinin doğduğu topraklar

Xızır (Hızır)-Kultu ve Rêya-Xaq-İnançı

Alevilik üzerine yapılan araştırmaların bir çoğunda terimler yaşanılan coğrafyanın toplumsal, kültürel ve etnik kökenleri dikkate alınmadan, karıştırılarak kullanılmaktadır. Örneğin, Aleviler, Kızılbaş, Alawiler, Bektaşiler, Şiiler, Rêya-Xaq-Xızır-İnançı, vb. terimler karıştırılarak farklı gelenek ve inança sahip toplumlar sadece bir tek Aleviler kavramı altında görülmüşlerdir.

Bugüne kadar yapılan araştırmalarda inanç ve din toplululuklarının tek bir alevi kimliği altında ele alınması, bu kültürlerin toplumsal değer ve inançlarının vede geleneklerin dikkate alınmaması,tarihin yanlış yorumlanmasına ve çarpıtılmasına,tahrif edilmesine yol açmıştır. Bununla amaçlanan,var olan kültürel zenginliğin yok edilerek, toplumsal farklılıkları dikkate almayan tek bir inanç toplumunun yaratılmak istenmesidir.Burda eğemen İslam dinin ve Şiilerin bölgedeki hakimiyetinin büyük rolü bulunmaktadır.

Alevi inançı ve bu kavramla özdeşleştirilen inanç ve kültürler yüzyıllardır sistematik baskı ve yıkım ile karşı karşıya bulunmaktadır. Bu sistematik baskı yazılı bir tarihin, kaynakların ve metinlerin yokluğu sonucu çarpıtılmasına ve Rêya-Xak-İnanç‘ınında tahrif edilmesine yol açtı ve açmaktadır. Aynı zamanda Dersim bölgesinden dışarıya yaşanan yoğun göç hareketleri sonucu günlük yaşamda etkin olan sosyal ve toplum bileşenlerin ve değerlerinin giderek kaybolmasına yol açtı ve açmaktadır.

Bu kitapla Dersim bölgesinde bugüne kadar var olan ve olduğuna inanılan sözlü efsanelerin, mitlerin,günlük yaşamdaki ritüellerin ve geleneklerin yorumlanarak, mümkün olduğunca objektif olarak okuyucuya aktarımı amaçlanmakatır.Aynı zamanda bu kitapta yazar ele aldığı konuları çocukluk ve gençliğinde yaşadığı anılarla desteklenmektedir. Yazar bununla okuyucuya Dersim Reya-Xak- İnançı‘nın ne olduğunu ve nasıl yaşandığını daha kolay anlatmak istemektedir.

Yazılar, yazarların görüşlerini yansıtmaktadır. Avrupa Postası'nın kurumsal bakış açısıyla örtüşebilir ya da örtüşmeyebilir.
Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner67

banner68

banner71

banner62

banner3

banner73

banner57

banner11

banner56

banner14

banner58

banner82

banner27

banner12

banner81