Çeşme Turistik Otelciler Birliği ile Alaçatı Turizm Derneği tarafından Ilıca Spa & Thermal Resort Hotel’de ‘Sezon Sonu Buluşması / Bye Bye Summer’ toplantısı düzenlendi..

Çeşme’nin sorun ve çözüm önerilerinin konuşulduğu toplantıda; özellikle Kış aylarında açık kalan tesislere destek verilip altyapı hizmetinin yüzde 50 indirimli olması, Çeşme’de ‘Eğlence Adası’ veya ‘Eğlence Köyü’ oluşturulması, Turizm Belgeli tesis ve yatırımların emlak vergisinden MUAF veya yüzde 50 indirimli olması, Çeşme’nin ‘Turizm’de Pilot Bölge’ ilan edilmesi, Ovacık arasındaki otoyolun çevresinin ‘Central Park’ olarak düzenlenmesi konuları dile getirilirken, Çeşme’nin ‘En Acil’ sorununun ise atık su olduğuna dikkat çekildi..

TURİZMCİLER ÇEŞME’NİN ‘TURİZM’DE PİLOT BÖLGE’ İLAN EDİLMESİNİ İSTİYOR

Çeşmeli turizmciler 2018 yaz sezonunu değerlendirmek, deneyimlerini paylaşmak, yaşanan sorunları dile getirmek ve çözüm önerilerini tartışmak üzere bir araya geldiler. Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) ile Alaçatı Turizm Derneği tarafından düzenlenen etkinlikte Çin ve Japonya fuarlarına katılan otelcilerin deneyimleri ilgi çeken konuların başında geldi. Her iki dernek üyesi işletmeleri temsilen yaklaşık 60 yetkilinin katıldığı toplantı öncesi Ilıca Hotel lobisi havuzbaşında bir kokteyl verildi. ÇEŞTOB Başkanı ve aynı zamanda Ilıca Hotel Genel Müdürü olan Yakup Demir ev sahipliğinde ağırlanan konuklar, yoğun geçen yaz sezonunun ardından ilk kez bir araya geldi ve birbirleriyle hasret giderdi. Ardından toplantı salonuna geçildi. Konuklara bir ‘Hoşgeldiniz’ konuşması yapan ÇEŞTOB Başkan Yakup Demir, barkovizyon görüntüleri eşliğinde sezon sonu değerlendirmesi yaptı, yaşanan sıkıntıları ve gelecekteki beklentilerini dile getirdi.

22 YILDIR ÇEŞTOB’TAYIM, 21 HAZİRAN’DA BAŞKANLIĞA GETİRİLDİM

Konuşmasına; bu tür toplantıların dört mevsim boyunca daha sıklıkla yapılmasını arzu ettiğini belirterek başlayan Yakup Demir, üyelerden gelen istek üzerine resmi kurumları davet etmediklerini söyledi. Demir, “Katılım beklediğimiz kadar değil ama yine de çok iyi. Bildiğiniz üzere Veysi Öncel’in 26 yıl süren başkanlık döneminin ardından 21 Haziran’da bu görevi devraldım. Ben de 22 yıldır ÇEŞTOB’tayım. Çeşme bugün bu seviyedeyse ÇEŞTOB’un bunda payı çok fazladır, hiçbir şey kendiliğinden olmadı. Şimdi sunacağım dosyayı daha önce Kültür ve Turizm Bakanımız Mehmet Ersoy’a, Çeşme Belediye Başkanımız Muhittin Dalgıç ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanımız Aziz Kocaoğlu’na sunduk. İlk olarak ‘Doluluklarımız’ ile başlıyorum. Yüzde 10 sapma payı olabilir kaydıyla bu sezon 2 milyon gecelemeye ulaştık. Yabancı konuk oranımız yüzde 15 artış göstererek, son 5 yılın en iyi seviyesine ulaştı. Özellikle bu yıl günübirlik ziyaretçi sayımız en üst limite ulaştı. Yine bu yıl ziyaretçi çeşitliliğimizin hem arttığını, hem de değişiklik kazandığını gördük. Uzakdoğu’dan örneğin Çin, Kore ve Japonya’dan ziyaretçi aldık. Orta Avrupa başta olmak üzere, Avrupa’nın genelinden turist ve gurbetçi ziyaretçilerimiz de artarak devam ediyor. Herkesin dikkatini çekmiştir, Cumhurbaşkanımız Tayyip Bey’in geçtiğimiz yıl gurbetçilerimize yönelik başlattığı ‘Komşunu da Al Gel’ kampanyası sanki başarılı oldu gibi. Geçen yıl da gurbetçi Türklerin ilgisi yoğundu, bu yıl ilgi yüzde 15 daha arttı. Totalde yüzde 30’luk bir artış oldu diyebiliriz” diye konuştu.

BİZ ÖNERDİK, BAKANLIK UYGULAMAYA ALDI

Sunumuna ‘Bu Sezon Ne Yaptık’ başlığı altında verdiği bilgilerle devam eden Yakup Demir, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na Mehmet Ersoy’un atanmasından hemen sonra kendisini ziyaret ettiklerine dikkat çekerek sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bakanımıza Çeşme’nin hızlı gelişimini, sorunları ve önerilerimizi anlattık. Personel sorununun YÖK ve MEB’le çözümü, THY’nin İzmir’den direkt uçuşlara başlaması, Çeşme’nin alt yapısının Bakanlık üzerinden denetlenmesi, plajlara standart getirilerek Kültür ve Turizm Bakanlığı Denetimi’ne alınmasını önerdik. Bunların bazıları uygulamaya alındı. Bakanlık haricinde girişimlerimiz de oldu. Örneğin havuzlarlarla ilgili sorunlarımızı iki kez İl Sağlık Müdürlüğü’ne hem ziyaret yoluyla, hem de dilekçe vererek aktardık. Çünkü havuzlardan hemen herkese ceza geldi. 18 oda altı işletmelerin kontrolden muaf olması talebimizi ilettik. Büyük otellerimizdeki termal havuz problemlerini aktardık. İzmir Ticaret Odası’nda, Kültür ve Turizm Bakanı ile sektörün buluşmasında söz aldık, istek ve sorunlarımızı bir kez daha aktardık.”

KAMPANYA YAPTIK, EYLÜL AYINDA TÜM YILLARIN EN DOLULUĞUNU YAKALADIK

‘Bu Sezon Ne Yaptık’ başlığı altındaki sunumunda, üyelerle iletişimi dinamik tutmak için bir Whatsapp grubu oluşturduklarını söyleyen Demir, “Böylelikle istek ve sorunlarına destek olmak için gayret ettik, rezervasyon grubuyla da dolu oteller, müsait otellere doluluk desteği verdi. ‘Eylül’de Gel’ kampanyasında, ‘Bayramda Gelme’ tanıtımıyla Türkiye’yi aşan bir tanıtım yaptık. Gerçi bu konuda bazı eleştiriler de almadık değil. Hatamız olduysa özür dilerim. Bir daha tekrarlamayız. Ama Eylül doluluğumuz neredeyse tüm yılların en iyisiydi” dedi.

GÜNDE 1 MİLYON ZİYARETÇİSİ OLAN DESTİNASYON WEB SİTELERİ VAR

Sezonda yapılanlar konusunun son bölümünde mülteci haberlerine, yabancı acenteler ile fuarlara değinen ve 'www.cesme.com.tr' web sitesini açtıklarını ifade eden ÇEŞTOB Başkanı Yakup Demir şu bilgileri verdi:

“Biliyor musunuz? Phuket ve Bali’nin web sitelerinin günde 1 milyon ziyaretçisi var. Çeşme’nin global olarak daha iyi tanıtımının yapılması için 'www.cesme.com.tr'yi açtık. Biz bir taraftan nasıl daha iyi tanıtım yaparız çabası ve arayışı içerisindeyken, diğer taraftan Çeşme’ye zarar verebilecek olumsuz haberlerin bertaraf edilmesi için Kaymakamlık ve Valilik düzeyinde çalışmalar yaptık. ‘Çeşme’de 30-40 kaçak göçmen yakalandı’ haberlerinin kime, ne faydası var? Bu haber bilinse ne olur, bilinmese ne? Göçmen kaçaklarıyla ilgili AA kaynaklı haberlerin disipline edilmesi için İçişleri Bakanlığı’na da mesaj yazdık. Bunların haricinde, yurt dışında Çeşme’nin tanıtımı için, gelen yabancı acenta yetkililerini otellerimizde ağırladık ve tanıtım gezileri düzenledik. Çeşme’nin ve otellerin tanıtımı için yurt içi ve yurt dışı fuarlarına katıldık, katılmaya da devam ediyoruz. Ayrıca plajı olmayan oteller için Mal Müdürlüğü ile plaj araştırmamız var.”

İŞTE ÇEŞME’NİN ÖNCELİKLERİ

Bu paylaşımların ardından Çeşme’nin sorunları ve isteklerini ana başlıklar halinde barkovizyondan aktaran Yakup Demir şu konulara dikkat çekti:

- Çeşme’nin ‘En Acil’ sorunu atık su. Acil tedbir alınmaz ise; Ildır - Ilıca Körfezi’ne bakan tüm plajlar kullanılamaz hale gelir!

- Çeşme son 10 yılda en çok ecrimisil ödeyen turistik belde oldu! Ecrimisil bedellerinde çok ciddi adaletsizlik var. Milli Emlak ofisleri, kendi içlerinde kurdukları komisyonla istediği fiyatı uygulayabiliyor. Bu konuda tüm çabalarımıza rağmen hala standart yok. Kendi kişisel görüşüm; Türkiye’de toplanan ecrimisil bedelinin 5’te 2’si Çeşme’den toplanıyordur.

- ‘Çeşme Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi’ konusunda yıllardır nöbet bekliyor! Çeşme’nin ‘Turizm’de Pilot Bölge’ olması için gereken neler varsa yapılmasını arzuluyoruz..

- Çeşme yıllardır gerçek değerinin çok üstünde emlak vergisi ödüyor. Yine kişisel görüşüm; Belediye Başkanımız Muhittin Dalgıç 2 yıldır zam yapmıyor, ama daha 5 yıl emlak vergisine zam yapılmasa diğer bölgelerle eşitlenemez. Tahsisli bölgeler emlak vergisi ödemiyor. Turizm Belgeli tesis ve yatırımlar, emlak vergisinden MUAF veya yüzde 50 indirimli olsun!

- Çeşme Termal Su’ya iki kez ödeme yapıyor! Hem dağıtıcı kuruma, hem de yüzde 1 gelir payı olarak Özel İdare’ye ilave ödeme yapıyoruz.

- Çeşme’de, ‘Su ve Atıksu’ diğer bölgelere göre daha pahalı!

Çeşme : 7,38 + 3.68 (TL)

Bodrum: 5,37 + 2.69 (TL)

Turizm Teşvik Kanunu’na ek madde gelsin! Belediye belgeli oteller dahil, su fiyatları tüm turistik tesislerde yüzde 50 indirimli olsun!

- Ilıca plajı yok olmak üzere! Çeşme Turizmi’nin kalbi ama kontrolsüz ve sorunlu..

- ‘Sıfır Atık Projesi’ belediyelerimiz tarafından yoğun bir şekilde desteklensin ve zorunlu hale gelsin. Ürettiğimiz ve sunduğumuz gıdaların yüzde 50’si çöpe gidiyor. Ayrıca bahçe atıklarını muhakkak geri dönüşüme kazandırmamız lazım!

- Elektrik kesintileri had safhada.

Çeşme’nin nüfusu 10 yılda 25 kat arttı, ancak 30 yıl önceki altyapıyla hizmet veriliyor. Sık ve uzun süreli elektrik kesintileri adet haline geldi. Sokak lambalarının da yüzde 60’ı yanmıyor!

- Genel olarak ulaşım konusunda çok ciddi sorunlarımız var. İzmir - Çeşme ulaşımı 30 yıl önceki anlayışla çalışıyor ve Çeşme’ye uygun bir taşıma sistemi değil. Perşembe - Pazar günleri arası özellikle akşamları taksi bulmak mümkün değil. Dolmuşlar standartlara uygun çalışmıyor ve çok eski. Otoyol üzerinden alternatif ulaşım istiyoruz.

- Personel konusunda önce kendimizden örnek vereyim. Biz Nepal, Endonezya, Kırgızistan’dan yazın 110 civarında, kışın 60-70 personel çalıştırıyoruz. Çünkü eskiden kalifiye personel arardık, şimdilerde normalini de bulamaz olduk.

Mesleki okullar teşvik edilsin. Tüm turizm okullarında en az 90 gün staj zorunlu hale getirilsin. Turizm eğitimli personellerde SGK maliyeti ve stopaj yükü yüzde 50 düşürülsün. Yabancı personel istihdam oranı yüzde 50’ye çıksın.

- Mavi Bayraklı ve Yeşil Yıldızlı konaklama tesislerine yüzde 5 vergi muafiyeti getirilsin!

- Çeşme’de ‘Eğlence Adası’ veya ‘Eğlence Köyü’ oluşturulsun. Bu bölge 7/24 açık kalsın! Yıllardır çözülemeyen gürültü sorununu çözmenin tek yolunun bu olduğuna inanıyoruz..

- Festivallerimiz ilgi uyandırıyor. Önemli ve topluma mal olmuş festivaller desteklensin. Yüceltmek için sinerji beklentimiz var. Yerel halktan başarılı katılımcılara ödüller verilsin!

- Kış aylarında açık kalan tesislere destek verilsin, altyapı hizmeti yüzde 50 indirimli olsun!

- Sokak hayvanları için ‘Barınak’ çözüm değil. Onları seviyoruz, ancak sokaklardaki nüfusu yılda yüzde 30 artmakta ve özellikle kış aylarında vicdani rahatsızlıklar oluşturmaktalar. Önerimiz Avrupa standartlarında bir çalışma yapılması.

- Baraj çevresinden Karaköy’e kadar olan alan, ‘Golf Alanı’ olarak tahsis edilsin.

- Alaçatı - Ovacık arasındaki otoyol çevresi ‘Central Park’ olarak düzenlensin. Bu iş için Ege Orman Vakfı ile işbirliği yapılabilir.

- Çeşme, fiziği çok düzgün bir destinasyon.. Çeşme’nin gelişimi ve değişimi mercek altına alınsın.

Gelişimi ve sorunlarıyla ilgili 4 mevsim ARGE çalışması yapılsın/yaptırılsın! İzmir ve çevresindeki turizm destinasyonları ile ilgili yeterli tanıtım materyalleri yok. Bu konuda da destek istiyoruz.

ÖZET OLARAK SORUNLARIMIZ!

- Kanalizasyon taşmaları en büyük sorunumuz. Tedbir alınmaz ise, özellikle Ilıca bölgesindeki tüm plajlar kullanılamaz hale gelecek.

- Sokaklardaki kokulardan çok şikayet aldık.

- Elektrik kesintileri geçen yıla göre azalsa da, sıkıntılar devam ediyor. Gelen ziyaretçiler ışıl ışıl bir Çeşme istiyor.

- Merkezi noktalarda, Alaçatı ve Çeşme girişlerinde otoparkların yetersiz olduğu yönünde çok fazla şikayet alıyoruz.

Genel olarak ulaşım konusunda çok şikayet var. Yukarıda belirtiklerimize ek olarak, dolmuşların kapasitesinin çok üstünde yolcu aldıkları yönünde eleştiriler var.

- Plajlardaki temizliğin yetersizliğinden şikayet geliyor.

UZUN VADELİ TURİZM İÇİN SÜRDÜRÜLEBİLİR, KORUMACI YAKLAŞIMLAR ŞART

Yakup Demir’in konuşmasının ardından kürsüye davet edilen Alaçatı Turizm Derneği Genel Sekreteri Esra Koçdemir, hizmet, alt yapı ve gürültü konularında önemli çalışmaları olduğuna vurgu yaparak, “Sezon olumlu geçti. Terör probleminin olmaması, döviz paritesi sezonu hareketlendirdi. Turizmde sürdürülebilir, korumacı yaklaşımlar uzun vade için şart, olmazsa olmazlarımız. Temel yaklaşımımız bu, biliyoruz ki, bu yapılamazsa herşey tersine döner” diye görüş bildirdi.

İLK İŞİMİZ TURİSTİK ÜRÜNLER OLUŞTURMAK

Alaçatı Turizm Derneği üyesi Ahmet Acaroğlu kendisine söz verilmesi üzerine, turistik ürün konusuna dikkat çekmek istediğini belirterek şöyle konuştu:

“Çeşme’de turistik ürün planlaması yok. Yerli veya yabancı turist geliyor, konaklıyor, gündüz plaj, happy hours party, akşam yemek ve eğlence mekanları. Başka bir şey yok. Dernekler turistik ürün oluşturmalı. İlk işimiz bu olmalı. Gelen turiste bölgeyi tanıtıcı donelerle alternatif sunabilmeliyiz. Örneğin Urla Şarap Tadımları mükemmel, biz de yok. 8 yıl önce Çeşme Marina’da Şarap Festivali yapıldı, çok da güzel oldu ama devamı gelmedi. Biz kültürel ve sportif etkinler yapalım. Örneğin bisikletle şehir, ATV ile bölgesel turlar ilgi çekiyor. Geleneksel ürünlerin satılacağı daimi alışveriş alanları olmalı, AMV değil ama. Kruvaziyer yanaşıyor, turistin 4-9 saat vakti var. Planlamasını gemide yapıyor ama ona bol bol alternatif sunulması gerek. Turistik ürünlerimizi acilen planlamamız gerek.”

BU KADAR AZ TANITIMLA ÇEŞME NERELERE GELDİ, ÇOK ŞAŞIRTICI..

Yakup Demir’in Alaçatı’da rüzgar sörfünü Alman Ralf Busse ile birlikte ilk kez başlatan kişi olarak tanıttığı Alaçatı Turizm Derneği üyesi Arkın Pekdağ, Çeşme’nin bu kadar az tanıtımla nerelere geldiğini görmenin çok şaşırtıcı olduğunun altını çizerek, “Benim 23 yıllık sörf geçmişim var. Çeşme ürünleri nelerdir diye kendimize soralım. ‘Deniz/Kum/Güneş’ dışında doğal güzelliklerimiz de bilinmeli, tanıtılmalı. Ben gezerek ilham alırım. Ama bunun da kriterleri var. Tur otobüsü geliyor Çark Plajı’na tepeden seyrettiyor, gidiyor. Seyir terası yok, kaferya yok, çöp atacak yer, tuvalet yok. Oysa üstü açık otobüslerle Çeşme turu değil, yarımada turları olmalı. İnsanlar özel araçlarıyla geldiyse, bir şekilde etrafa sorarak gezeceği yerleri kestirmeye çalışıyor. Rehber var ama onu nereden bulacak, turizm ofisleri ne derece etkili hizmet veriyor? Alaçatı sörf merkezi nasıl bir nimet farkında değiliz. Böyle bir yer dünyada yok. Kendi cebimden Avrupa Şampiyonası yaptım, katkı yoktu. Bu yüzden belediyeye kırgınım, artık yapmıyorum. Kristal su, altınkum, koy olduğu için rüzgar var ama dalga yok. İlk başlayanlar için ideal. 500 metre git ayağın yere basar. Ben sörfü Danimarka’da öğrendim, Avustralya’ya kadar gidip sörf yaptım. Ama burasını yeteri kadar tanıtamıyoruz. Nerede hata yapıyoruz? Artık Almanya’nın büyük şehirlerinden ve Avrupa’nın belli başlı şehirlerinden İzmir’e hergün direkt uçuş da var. Ama eylül geldi mi, burasının durumu içler acısı, ıssız bir yer oluyor. Sörf ve yelken yeniden ele alınmalı. Festival kirliliği var, yerel olmaktan çıkıp uluslararası kimlik kazandırmalı. Ulaşımda sorun var. Bir ulaşım çizelgesi yok ki, ne, ne zaman, nereden kalkıyor insanlar bilsin. Turiste yönelik Türkçe/İngilizce bilgilendirme olmalı. Diğer taraftan Çeşme’de İngilizce bilen personel yok. Yabancı turist kendini ne kadar iyi hissedebilir? Garson sipariş bile alamıyor. Bu kadar mı zor mu temel İngilizce eğitimi vermek. Biz derneklere her türlü desteği vermeye hazırız” dedi.

TURİZM YAPIYORUZ DİYEBİLMEK İÇİN, YÜZDE 60-70 YABANCI, YÜZDE 30-40 YERLİ TURİSTİN OLMALI

İzmir’in yeterince tanıtıldığını hala düşünmediğini söyleyen ÇEŞTOB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Grand Hotel Ontur Genel Müdürü Gökçe Kesikçiler, “Yıllardır söylüyoruz, İzmir Barcelona gibi bir şehir. Hatta çok daha güzel, Çeşme’si, Foça’sı, Efes’i var. Ama İzmir’in ciddi bir tanıtım eksikliği de var. Bunun için de bir güç birliği lazım, süreklilik de çok önemli. Bizim burada kol kola verip her fuarda, her tanıtımda çalışmamız lazım. Yurt dışı pazar çok önemli. Sadece iç pazarla turizm yapıyoruz diyemeyiz. Otellerimizde yüzde 60-70 yabancı turist, yüzde 30-40 da Türk misafirimiz olacak ki, işte o zaman biz turizm yapıyoruz diyeceğiz. Çünkü turizm çeşitlilik demek, turizm Alman, Fransız, İngiliz, Amerikalı, Belçikalı demek. Sadece Türk misafir demek değil. Çünkü o zaman misafirin de duruşu farklı oluyor. Personelin ona karşı davranışı farklı oluyor. Her şey bambaşka oluyor. Hepimiz bunun için çalışıyoruz zaten. Biraz daha birlik olmaya ihtiyacımız var” diye konuştu.

ÇİN’DE TÜRKLER ÇOK SEVİLİYOR

Bir sonraki konuşmacı ÇEŞTOB Yönetim Kurulu üyesi, Boyalık Beach Hotel Genel Müdürü Orhan Belge’ydi. Belge, bu yıl katıldığı Çin’deki turizm fuarında olağanüstü ilgi gördüklerini söyleyerek şöyle konuştu:

“Hani derler ya; ‘Olur da yurt dışına yerleşmeye kalkarsam şuraya giderim, buraya giderim’ diye. Ben kesinlikle Çin’e yerleşmek isterdim. Çünkü Türkleri çok seviyorlar. Bizim Tarkan kadar meşhur bir pop müzik sanatçıları var. Parçalarında ‘Güzel Türkiye’, ‘Maraş dondurması’ gibi sözler var. Bakanlık yetkilisine ‘Bu sanatçıyı Türkiye’ye davet edelim’ dedim. Şimdi öğreniyorum ki, Pekin Büyükelçiliği kendisini Fahri Türkiye Elçisi ilan etmiş. Çeşme’ye dönecek olursak.. Hastaya teşhis 10-15 sene önce konuldu ama tedavi için bir şey yapılmadı. Artık bundan sonra olsun. Turizmci ve yerel yönetimler bir araya gelelim ve ameliyatı yapalım. Bu bizim elimizde. Başaralım ki turizmi yaşatabilelim.”

UZAKDOĞU TURİSTİNİN DENİZ GİBİ BİR DERDİ YOK

Bu yıl Japonya’da bir turizm fuarına katılan Otel Yeni Residence sahibi ve ÇEŞTOB Yönetim Kurulu üyesi Halil Yeni ise fuar izlenimlerini aktardı. Halil Yeni, “Japonya, Çin, Malezya ve Singapur’u üç firma parsellemiş. Kapadokya’ya bu yıl 180 bin turist getirdiler. Uzakdoğu turistinin deniz gibi bir derdi yok. Kültür turizmi kapsamında doğal ve tarihi güzellikleri görmeye geliyorlar. Bu turistleri Kapadokya haricinde, Pamukkale, Efes’e çekmek, gelmişlerken de İzmir ve Çeşme’ye getirebilmeliyiz” diye konuştu.